Oezbeekse
apparatski zijn een stelletje achterdochtige mensen. Ook bij het verlaten werd
de hele auto binnenste buiten gekeerd. Tadzjikistan kwamen we zonder problemen
binnen. Onze travel agent had voor ons op eigen initiatief het Sheraton geboekt
in Dushanbe, de hoofdstad van Tadzjikistan. Voor ons een saai hotel want er is
werkelijk niets op aan te merken. Overigens kregen we hier onze eerste
introductie in Chinese gewoonten waar we ongetwijfeld nog meer mee te maken zullen
krijgen. Een Chinese juffrouw vond het nodig om in het zwembad enorm ongegeneerd
te rochelen en het resultaat in het zwembad te deponeren. Ze leek op een 80
jarige mijnwerker met asbestose die zijn hele leven 40 sigaretten per dag
gerookt had. Blijkbaar moest er iets uit haar tenen omhoog gewerkt worden. Over
Dushanbe kunnen we verder kort zijn: niet bijzonder. Het enige lichtpuntje
waren de musicerende en dansende bruiloftsgasten, die we er tegenkwamen.
De
volgende dag vertrokken we voor de 1e bergetappe van 250 km naar
Kalai Chum, een stadje op de grens met Afghanistan via een hele slechte maar
wel adembenemend spannende weg. En met adembenemend bedoelen we smal, stijl en adem
benemend want hij werd ook gebruikt door Chinese vrachtwagens op weg naar
beneden en eigenlijk was er maar net ruimte voor een auto. Hij ging ook nog
over een wat we toen een hoge pas noemden, 3252m. Later zouden we lachen om
zulke pasjes. Hier ontmoetten we ook onze eerste Belgische overland reizigers.
Twee fietsende meisjes begonnen in Samarqand, op weg naar Kirgizië om
vandaaruit naar huis te fietsen.
Al
ongeveer een maand heeft Frus elke morgen de rechter achterband van Berta moeten
oppompen voor vertrek. Met het verwijderen van een schroef in Iran was het
probleem nog niet opgelost. In Kalai Chum werd uit dezelfde band ook nog een
spijker verwijdert, een scheur gedicht en een binnenband erin gestopt. De
volgende morgen stond de band helemaal plat en er bleek nog een derde
spijkertje in te zitten. De reserveband was natuurlijk ook slap; een ongeluk
komt nooit alleen.
De
volgende etappe van 240 km van Kalai Chum naar Khorug, nam twee dagen in beslag
en was van het begin tot het einde langs de grensrivier de Panj, die in een diep
ingesneden dal tussen hoge en steile bergen tussen Tadzjikistan en Afghanistan
ligt. Zo smal dat we af en toe vanuit Afghanistan toegewuifd werden. Een enorm politiek
gevoelig gebied wat al snel bleek toen wij onze tenten wilden opslaan met
uitzicht op deze prachtige rivier. Eerst kwamen er een tiental zwaar bewapende
militairen die eigenlijk alleen maar nieuwsgierig waren. Van hen mochten we wel
slapen hier. Maar toen Liesbeth net de uien gesneden had kwam er een
politieagent met enorme Sovjetpet die ons heel vriendelijk maar gedecideerd verzocht
ons te verwijderen en een kampement veilig achter de Tadjikistaanse
verdedigingslinies op te slaan.
Vanaf
Khorug begonnen we aan wat eigenlijk het doel en hoogtepunt van ons bezoek aan Tadzjikistan
was, de tocht over de Pamir highway. Deze weg is oorspronkelijk aangelegd door
de Russen en wordt nu vooral gebruikt door Chinezen die goederen vanuit China
naar de Stan-landen brengen. We hebben tientallen vrachtwagens met aanhangwagen
gezien.
Het
lijkt simpeler dan het is want het Pamir highway traject is 540 km lang en ligt
op 4000 m hoogte met passen tot 4655m hoogte. Enkele onder ons hebben – hijgend
en wel - hun hoogterecord aanzienlijk aangescherpt. Je jas aantrekken is al
genoeg om je hart op hol te laten slaan. Het uitzicht langs de route is
buitenaards met tientallen sneeuw bedekte bergen om je heen, zelfs tot over de
7000m. Kortom zoals je je de Himalaya voorstelt.
Een
ding mag niet onvermeld blijven en dat is de milieu vervuiling die de Roadrunner
van het Ritsema/Verboon duo op grote hoogte met zich meebrengt. Diesels zijn
notoire viespeuken maar boven de 4000 meter komt de vervuiling in een nieuwe
dimensie. Daarbij komt ook nog dat de kwaliteit van de jerrycans brandstof die
we tanken ook niet optimaal is. Enorme zwarte wolken op weg naar boven en even
enorme maar witte en blauwe wolken op weg naar beneden. Wij passeren veel
fietsers op de Pamir highway en als Roadrunner daar langs rijdt vallen die al
happend naar adem van de fiets. En zij hebben het al zo zwaar want er is
verdomd weinig lucht hier. Ipo heeft intussen het probleem verkleind door zijn
rijstijl wat aan te passen door de koppeling in te stampen bij de passage van
fietsers. Zij zullen hem dankbaar zijn.
Tweemaal
kamperen we op de route op bijna 4 kilometer hoogte met nachttemperaturen
rondom het vriespunt. De partytent met gaskachel, die we al twee maanden
meezeulen, zorgde ervoor dat we ’s avonds zelfs nog een potje konden rummykubben.
Dit in tegenstelling tot de vele fietsers die we tegen zijn gekomen bezig de prestigieuze
Pamir route te volbrengen. Zij maken kortere etappes en moeten tussen de weinige
guesthouses of yurt’s van lokale veehouders in af en toe ook kamperen.
Frus
had er het eerste last van, gevolgd door Hennelies. Wat eerst een kleine
voedselvergiftiging leek monde uit in totale “durchfall” zoals Duitsers dat
noemen. Diarree waarbij het slachtoffer verschillende keren per nacht de tent
uitgejaagd word. Zelfmedelijden komt gemakkelijk met de broek op de knieën in
het donker bij 2 graden, een felle wind op de billen en het toiletrolletje tussen
de tanden om het niet weg te laten waaien. Het probleem is pas later in Kirgizië
met behulp van chemicaliën opgelost.
Behalve
gekampeerd hebben we ook nog een nacht in een hotelletje geslapen in Murghab -
een oud Sovjet garnizoensstadje. Aangezien het Pamir hotel het enige hotel was
in de wijde omgeving was de aanloop van vooral fietsers groot. Daarom kenden
zij ook de prijzen want voor $40 mochten we ons verblijden met een luxe kamer
met toilet en douche. De setup was verrassend laten we het zo zeggen. De kamer
had oorspronkelijk een balkonnetje gehad en daar was nu het toilet en een douchecabine
neergezet. De cabine was vastgekit met pur en warm water was alleen beschikbaar
tussen 7 en 10. Deze restrictie leek eerst onbegrijpelijk totdat we doorkregen
dat het hele hotel op kolen runde. Dus om mensen te laten douchen moest een
arme Tadzjiek als kolenschepper op een locomotief de boilers opstoken, iets wat
natuurlijk niet echt een favoriete baan was. Een ander bijverschijnsel van deze
vreemde toilet aanbouw was dat je zittend op het toilet de kamer inkeek en
andersom natuurlijk. De privacy was niet echt gewaarborgd laten we maar zeggen.
‘s Avonds hebben we ons ongeveer op de tast naar de eetzaal begeven want er was
geen elektriciteit en de hotel generator moest al zijn Watts verdelen over heel
veel lampjes. Maar het eten was simpel maar best lekker, Yak biefstuk.
De
laatste etappe in de hoge Pamir kamperen we bij het de grote turquoise
gekleurde KaraKul meer met rondom tussen de groeiende hoeveelheid wolken uitzicht
op de hoge bergen waaronder Pic Lenin (7134m). Na een onstuimige nacht met
regen en wind worden we ’s ochtends wakker met lichte hagel. Bij het KaraKul
meer komen we naast andere overlanders nota bene de Nederlandse Circumbendibus
met Roderick en Marleen uit Utrecht tegen, waarvan wij de blog al enige tijd
volgden. Hoe is het mogelijk.
Foto Karakulmeer, bus?
Aan
de 4300m hoge grens van Tadzjikistan met Kirgistan worden we hartelijk
ontvangen door een douanier. Nadat er verzocht is onze schoenen uit te doen
kunnen we bij de kachel in een minuscuul kantoortje naast een kamertje met drie
stapelbedjes onze stempels krijgen denken we. Maar nee, “Prroblem Prroblem”.
Het blijkt volgens onze integere douanier dat wij bepaalde formulieren bij
binnenkomst in Tadzjikistan niet meegekregen hebben. Om het “Prroblem” op te
lossen kunnen we kiezen uit 200 kilometer terug rijden naar Murghab waar we dit
voor ons onbekende formulier kunnen krijgen of “Strraff” - een boete - krijgen.
Wij kiezen natuurlijk voor het laatste en na enige onderhandeling over de
hoogte van de boete en de betaling daarvan zijn we weer de beste vrienden. Na
nog eenmaal zo vriendschap met een andere douanier gesloten te hebben krijgen
we een stempeltje, een paar koekjes en snoepjes voor de vrouwen en mogen we verder.
Wat een bizar landschap hier. Prachtig!
BeantwoordenVerwijderen