Vanuit het noorden komen we op de voor backpackers geliefde Laos loop, die
je goed op een scooter of brommertje kan doen. Wij beginnen bij de Konglor
cave. Je zou zeggen wat is nu aan zo'n cave. Maar deze heeft toch weer iets
speciaals. Het is een boottocht - op de in- en uitgang na, vooral in het donker
dus - op een riviertje dat 7 km lang onder een hoge karstberg doorstroomt, met
uitstappunten bij stalactieten en -mieten zoals we doorgaans gewend zijn. Daar
komt nog bij dat we eerst een kilometer door een tropische regenbui moeten
lopen om er te komen en het materiaal (een lekke boot) en de bootbestuurders
niet optimaal in vorm (1 botsing) zijn, wat het tot een avontuurlijk programma
maakt. We zijn blij als we weer veilig in onze auto zitten.
De rest van de loop is ook erg mooi door de beboste heuvels, vlak langs de
voormalige Ho Chi Min trail dicht bij Vietnam en langs een aantal stuwmeren in
zijrivieren van de Mekong. Zijriviertjes waarbij de Rijn in het niet valt. We
rijden uiteindelijk door een prachtig landschap met karstbergen met vruchtbare
rijstvelden daartussen en komen dan aan in Thakhek. Daar ontmoeten we de andere
overlanders die ook door Dim Sum begeleidt worden en kunnen de losse bouten van
de linker achteras van Roadrunner fixen (bleken afgebroken, wellicht verergerd
door al die bochten Laos).
In Thakek eten we lekker Frans aan de Mekong boulevard met uitzicht op
Thailand, waar we ook nog hopen te belanden. De laatste etappes zijn langs de
Mekong en dus plat en recht (!). We bezoeken de eerste Khmer tempel of beter
gezegd ruine: Wat Phu Champasak (begin 9e eeuw). Prachtig gelegen met uitzicht
over de Mekomg vallei. Het doet ons denken aan de Egyptische tempels met
uitzicht over de Nijl. Deze was echter eens overwoekerd door het oerwoud en
door waarschijnlijk de Fransen weer uitgegraven.
In het zuiden waar we ons nu bevinden is het wat warmer en vooral
vochtiger. We zitten intussen op maar 200 meter hoogte, de temperatuur is dik
boven de dertig en het vochtigheidsgehalte is nu meestal 99.9% of meer. Rondom
zie je alleen natte, dampende rijstvelden met af en toe een buffel, die
verkoeling zoekt in het water. Bij een kleine wandeling breekt het zweet je
overal uit en moet je aan het bier. Elke dag kunnen we de bezwete zoute kleren
bij de was gooien. Het is vreselijk afzien. Het rijden met af en toe de aircon
aan wordt steeds aantrekkelijker. Het verblijven veel in guesthouses ook, mits
er aircon is. En het kan want het leven in Laos is voor ons goedkoop, voor een
tientje slaap je met aircon en voor vijf euro kun je prima eten. Kortom we
staan intussen op met een zweetmomentje, vervolgens transpireren wij lekker
door tot de lunch waarna we ons vol toeleggen op gutsen eindigend al soppend
tegen de avond. Genieten dus. Op een of andere manier lijken de Laotianen er
minder last van te hebben (we zijn daar wel jaloers op).
De laatste twee dagen logeren we op een van de grotere eilanden in de 4000
eilandenrijk. We maken een leuke boottocht naar de qua volume water gigantische
watervallen, we zien een aantal Irrawaddy dolfijnen, we zien ook hoe
"ontdekkingsreiziger Gauthier" die de Mekong voor de Fransen in kaart
bracht tot Dali in China aan toe, het idee aandroeg om de Mekong geheel
bevaarbaar te maken. Na enkele vergeefse pogingen om tegen de watervallen op te
varen is besloten om een stukje spoorrails aan te leggen waarop de treinen de
boten of hun vracht stroomopwaarts konden brengen.
In ons ticket voor ons bootreisje zat besloten dat we ook op een fiets deze
route konden afleggen. De kwaliteit maar vooral de grootte van de fietsen liet
wat te wensen over. Die was zodanig dat peddelen beter ging dan fietsen,
behalve dat de plassen modder nogal diep waren na die enorme bui van de vorige
avond.
Frus hoefde niet te remmen; dat deed de fiets zelf al en Ipo’s ketting liep
eraf. Nu we toch bezig zijn, de boot naar de dolfijnen lekte zodanig dat de
“kapitein” meer met hozen dan met sturen bezig was. Onze boot naar huis gaf de
geest halverwege de terugtocht. De reparatie crew moest van verre komen en het
resultaat was dat we na een tocht in het pikkedonker op de Mekong diep in de
nacht thuiskwamen. Moe maar voldaan zoals dat in reistermen heet.
Het was weer genieten van jullie verhalen. Schitterende beelden, al zie ik alleen postzegelformaat. We wensen jullie een voorspoedig vervolg van de reis. Ciska en Frans
BeantwoordenVerwijderen