In 2010/2011 hebben we met twee stellen, Hennelies - Ipo en Liesbeth – Frus met twee auto’s een reis gemaakt van Nederland naar Kaapstad (www.cruisingafrica.blogspot.com). Dit avontuur beviel zo goed dat we besloten zoiets op een later tijdstip nog eens te doen.

Die tijd is nu gekomen met als start wederom Nederland en als einddoel Singapore.

We willen dit einddoel bereiken via Turkije, Georgië, Armenië, Azerbeidzjan, Iran, Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan, Kirgizië, China, Laos, Cambodja, Thailand, Maleisië en Singapore. Ook Vietnam willen we graag aan doen maar tot nog toe is het nog niet gelukt om hier toestemming voor te verkrijgen.






Geplande Reisroute







maandag 25 juli 2016

Staatsgreep aan de Zwarte Zee

 In Samsun komen we op de stadscamping aan de Zwarte Zee (en de rondweg) de eerste andere overlanders tegen. Dit zijn vier studenten die in rap tempo in een Tyota Landcruiser en tentjes naar Ulan Bator rijden om deze aldaar achter te laten als ambulancewagen. Zij zijn maken deel uit van een ralley met nog 15 andere wagens. Onze planning is rustiger, maar misschien komen we ze in Baku nog tegen wachtend op de boot naar Turkmenistan….



Onze tocht gaat verder langs de drukke, bergachtige en groene kust waar we een strandmiddagje hebben, genieten van het Turkse strandleven, zwemmen in de niet zo zoute Zwarte zee water en aan het eind van de dag alleen op het strand overblijven om te overnachten met uitzicht op zee. Terwijl wij rustig sliepen horen we volgende dag via berichten van het thuisfront dat er de mislukte? ‘staatsgreep’ plaatsvond. Ook de volgende dagen merkten wij er niets van behalve het toegenomen vertoon van vlaggen op auto’s bedrijven en huizen




Waar wel mee bezig zijn is het repareren van auto van Ipo en Lies. Bij de Toyotagarage in Trabsonaangekomen worden direct triomfantelijk de eerder bestelde onderdelen (waterpomp en kruiskoppeling) getoond. Nu alleen nog de radiator met fan uit Nederland en alles is geregeld. Frus en Liesbeth gaan alvast naar onze camping in Sumela en wij blijven achter bij Toyota.
Dan blijkt al snel dat de onderdelen helaas niet van het juiste model Landcruiser te zijn en dat ook de bestelling uit Nederland minstens een week op zich gaat laten wachten. Wat nu? We kunnen gelukkig wel doorrijden als we op lange steile hellingen maar rustig aan doen, maar het moet toch een keer opgelost. Een poging de Nederlandse onderdelen naar Baku door te sturen is ook niet haalbaar. We moeten in de Caucasus maar een nieuwe poging doen…


Lichtpuntje van de dag is dat Toyota toch in Trabson een juiste kruiskoppeling op de kop weet te tikken. Deze wordt voor een vriendenprijsje gemonteerd, terwijl wij mee mogen lunchen met het Toyota personeel waar de staatsgreep natuurlijk onder deel van het gesprek is. We zijn in ieder geval af van een licht rammelende aandrijfas.

In de tussentijd hebben Frus en Liesbeth hebben een mooie wandeling naar het klooster van Sumela hoog in de bergen kunnen maken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten