In 2010/2011 hebben we met twee stellen, Hennelies - Ipo en Liesbeth – Frus met twee auto’s een reis gemaakt van Nederland naar Kaapstad (www.cruisingafrica.blogspot.com). Dit avontuur beviel zo goed dat we besloten zoiets op een later tijdstip nog eens te doen.

Die tijd is nu gekomen met als start wederom Nederland en als einddoel Singapore.

We willen dit einddoel bereiken via Turkije, Georgië, Armenië, Azerbeidzjan, Iran, Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan, Kirgizië, China, Laos, Cambodja, Thailand, Maleisië en Singapore. Ook Vietnam willen we graag aan doen maar tot nog toe is het nog niet gelukt om hier toestemming voor te verkrijgen.






Geplande Reisroute







woensdag 12 oktober 2016

Gansu en de Chinese muur


Van Dunhuang reizen we door de provincie Gansu tussen het Tibetaans plateau en de overgang naar de Gobi woestijn naar het zuidoosten. Onderweg wordt het steeds drukker. Meer steden en dorpen, landbouw en industrie, op de plaatsen waar de rivieren de vlakte instromen.
Onderweg zien we zo hier en daar de eerste, meest westelijke restanten van de Chinese muur. Een overwoekerde muur of hobbel in het landschap, afgewisseld met iets wat ooit een fort of uitkijktoren was. De 600 km lange Chinese muur waarvan de bouw meer dan tweeduizend jaar geleden is begonnen in opdracht van de eerste keizer Qin Shi (200 v.C.), diende om de Hunnen en Mongolen buiten China te houden. China is dankzijn Mao vandaag de dag groter dan toen, nu Xinjiang en Tibet er ook deel van uit maken.
In Jinyuguan kunnen we stuk gerestaureerde muur bezoeken. Een indrukwekkende, paar meter brede en hoge muur met om de paar honderd meter een uitkijkpost, slingert door het berglandschap. Overigens heeft het huidige China een nieuwe muur: The great Chinese Firewall. Bij alle overnachtingen waar Wi-Fi, is het altijd een verrassing welke internetdiensten (WhatsApp, sms, e-mail, internet, Google) werken. Vaak maar een van deze.
In de buurt ligt ook een van de grote gerestaureerde forten. De Chinezen hebben er geen moeite mee om oude ruïnes te herbouwen. We nemen aan dat dit historisch verantwoord is gebeurd. In ieder geval is het fort prachtig. Hoge muren, wachttorens en fraaie onderkomens voor de soldaten en het kader.
Weer een stuk verder bezoeken we het Danxia Geopark in nabij Zangye (zie ook de foto op de startpagina van onze blog). Hier kamperen we naast een yurtkamp om de volgende dag geheel georganiseerd door het geologisch kleurrijke gebied te kunnen lopen. We zijn erg onder de indruk. De heuvels zijn prachtig gekleurd. De foto’s spreken voor zich. Opvallend is dat er geen enkele geologische uitleg te vinden is. Wij houden het op kleurrijke rivier en meer afzettingen.
Het is voor ons intussen onvoorstelbaar hoe snel in China alle toeristische attracties goed georganiseerd en wel uit de grond gestampt worden. Dit park bestaat nog geen vijf jaar en er kunnen gemakkelijk duizenden toeristen per dag op een geoliede manier doorheen.

Daarna rijden we over een paar kleine passen (maar 3000 meter) naar Lanzhou. Over Lanzhou kunnen we kort zijn. Het is de eerste Chinese grote stad die we zien. Vol met flats. Gigantisch druk. Veel smog. Gelukkig met een Bank of China. Want intussen zijn we er wel achter gekomen dat China voor ons behoorlijk prijzig is: weinig kamperen, tolwegen, veel brandstof en de bezienswaardigheden kosten ook nog wat. En om die nu te laten is ook nogal wat wanneer je helemaal naar China rijdt!
Onze gids Judy voert ons meestal naar de hotels via een chinese navigatie app op haar telefoon. Geweldig apparaat. Zo zien we nog eens wat van de stad. Ok dat fietspad was een beetje smal voor de landcruisers en ook die eenrichtingsweg inrijden gaf wat getoeter, maar uiteindelijk als we dan bij het hotel aankwamen hadden we dan ook gelijk de hele omgeving al gezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten